سود سازی در شرکت های فرعی گروه خوارزمی رشد چشمگیری خواهد داشت

سود سازی در شرکت های فرعی گروه خوارزمی رشد چشمگیری خواهد داشت

 
معاون امور شرکت ها و مجامع شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در گفتگو با روابط عمومی، با اشاره  به روند سود سازی شرکت های فرعی گروه عنوان داشت: برای سال مالی جاری سودسازی در شرکت ها زیر مجموعه گروه خوارزمی رشد چشمگیری خواهد داشت. در ادامه می توانید خلاصه ای از این گفتگو را مشاهده کنید.

خلاصه ای از وضعیت شرکت های زیر مجموعه و برنامه های آتی

شرکتهای زیر مجموعه گروه خوارزمی در سال گذشته با نظارت مستمر معاونت شرکتها و مجامع و برگزاری 64 جلسه پایش عملکرد و تصویب 528 مصوبه، توانستند در مجموع به بیش از 13،084 میلیارد ریال سود خالص در سال مالی 1401 دست یابند که حدود 48 درصد نسبت به سال مالی گذشته افزایش داشته است. از جمله اقدامات مهم انجام شده در سال مالی گذشته می‌توان به برنامه ریزی و افزایش تولید در شرکتهای لابرتوارهای سینادارو و معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان، تنوع بخشی و گسترش فعالیت‌های بازرگانی شرکت تجارت گستران خوارزمی، پذیرش شرکت گروه مالی الگوریتم در بازار دوم فرابورس ایران، انعقاد قرارداد دو جانبه توسط شرکت توسعه برق و انرژی سپهر و وصول عمده مطالبات از شرکت برق منطقه‌ای تهران و مازندران توسط شرکت تولید و توسعه ایستگاهی نیرو پارسه نام برد.

از جمله برنامه‌های آتی شرکتهای گروه می‌توان به افزایش تولید در مجموعه صدر جهان (تولید بیش از 300 کیلوگرم طلا در سال و راه‌اندازی واحد تولید سیانور و واحد استحصال مس (SART))، افزایش تولید و استفاده کامل از ظرفیت خطوط تولید در شرکت سینادارو، توسعه و تکمیل زنجیره ارائه خدمات مالی در گروه مالی الگوریتم و اصلاح و تغییر پرتفوی بورسی در شرکت توسعه مدیریت خوارزمی اشاره کرد.

 وضعیت سودآوری شرکت ها زیر مجموعه در سال مالی جاری چگونه خواهد بود؟

 

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و بودجه تنظیم شده برای شرکت‌های گروه خوارزمی جهت سال مالی 1402، پیش‌بینی می‌گردد در مجموع بیش از 26،514 میلیارد ریال سود خالص برای کلیه شرکتهای گروه خوارزمی تا پایان سال مالی جاری کسب گردد که نشانگر افزایش بیش از 103 درصدی سود نسبت به سال مالی 1401 می‌باشد.

 برنامه تولید و ذخیره‌سازی طلا برای سال مالی جاری در معدن شادان چگونه خواهد بود؟

 

برنامه سال آینده براساس استخراج یک میلیون و دویست هزار تن کانسنگ می باشد. در صورت تحقق این میزان استخراج کانسنگ، انتظار می رود  به میزان ۳۰۰ کیلوگرم طلا در سال آینده تولید شود.


 
راه‌اندازی خط SART  در چه مرحله ای قرار دارد؟

خط سارت معدن شادان در مقیاس پایلوت در مهرماه سال جاری به عنوان‌اولین پروژه سارت کشور افتتاح شد و با توجه به نتایج مثبت آن در تولید کنسانتره مس و بازیابی سیانور، به سرعت در مقیاس صنعتی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

برای راه‌اندازی پایلوت سارت، مطالعات لازم از اوایل سال 1401 شروع و نهایتاً در اردیبهشت ماه 1402 تست‌های اولیه آزمایشگاهی برای فرآیند SART در معدن توسط مهندسین شرکت انجام شد که نتایج حاصل مطلوب بودن کارایی فرآیند SART در کارخانه شادان را تایید کرد.

در حقیقت از چند دهه قبل مطالعات و بررسی‌ها جهت مدیریت و غلبه بر چالش مس در جهان آغاز شده بود که ماحصل این تحقیقات باعث توسعه فرآیند SART شد که نهایتا در سال 1998 اولین پایلوت آن برای پروژه Lobo-Marte اجرا شد. این مورد نقطه عطفی بود که منجر شد در سال 2006 در استرالیا اولین کارخانه SART ساخته و اجرا شود. در واقع این فرآیند بر اساس حلالیت کم سولفید مس در محیط بر اساس pH توسعه داده شده است. لازم به ذکر است که در طی فرآیند SART با تولید مس، سیانور در گیر با مس به صورت سیانور آزاد و جهت انحلال مجدد طلا به چرخه پاشش، تحت بازیابی قرار می‌گیرد. به بیانی دیگر در طی تولید مس، سیانوری که برای سیانوراسیون مس مصرف شده است مجدد به محلول بازگرداننده می‌شود که منجر به کاهش مصرف چشمگیر سیانور خواهد شد.

 
شرکت پترو ثمین چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته و محصول تولیدی این پتروشیمی چه خواهد بود؟

 

شرکت پتروثمین سپاهان در تاریخ 12 اسفندماه سال 1385 تاسیس گردید و هدف از تشکیل این شرکت ، تولید مواد پتروشیمی پایین دستی ثبت گردیده و از همان سال های ابتدای نسبت به بررسی بازار ایران و منطقه مطالعاتی را صورت داده و در سال 1390 موفق به اخذ موافقت اصولی برای طرح تولید دواتیل هگزانول گردید و امور اجرایی طرح در فاز مطالعاتی و مهندسی آغاز گردید و با توجه به فراز و فرودهای زیاد در حال حاضر این طرح طبق اعلام سایت صنایع ملی پتروشیمی ایران دارای  40.65% پیشرفت فیزیکی است. این طرح برای اولین بار در کشور توسط نیروهای بومی و دانش بومی ایرانی طراحی و انشاالله به امید خدواند متعال اجرایی و به بهره‌برداری خواهد رسید.

معرفی محصولات طرح:

یکی از محصولاتی که کشور در آن دچار کمبود بوده، آکسوالکل ها به خصوص دواتیل هگزانول می باشد. این محصول با خوراک اولیه پروپیلن تولید شده و تنها تولیدکننده فعلی آن شرکت پتروشیمی شازند اراک می باشد که کمتر از نیاز داخلی کشور می باشد. مورد مصرف اصلی این ماده در پلاستی سایزرها (DOP و DOTP) ومی باشد که به دلیل کمبود دو اتیل هگزانول واحدهای تولیدکننده آن در حال حاضر با ضریب عملکرد بسیار پایینی در حال فعالیت بوده و به دلیل نوسانات قیمت واردات این ماده نیز با مشکل مواجه می باشد. از این رو این طرح با هدف تولید دو اتیل هگزانول و نرمال بوتانول در راستای کمک به صنایع پایین دست پتروشیمی در استان اصفهان، شهرستان شهرضا، شهرک صنعتی رازی تعریف شده است.

محصول نهائی این طرح سالانه 40 هزار تن دی اتیل هگزانول (با نام تجاری 2EH) ، 18 هزارتن نرمال بوتانول و 7 هزارتن ایزوبوتانول می باشد.

پروژه پتروثمین چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟

 

زمان بهره‌برداری طرح 24 ماه پس از آغاز فعالیت اجرایی و تخصیص ارز می باشد.

 
آیا شرکت سینا دارو برای سال آینده محصول جدید تولید خواهد کرد؟

 

با توجه به مراحل طی کردن اخذ مجوز تولید کمپینی آمپول و تطابق 4 محصول آتراکوریوم، سیس آتراکوریوم، فوروزماید و کتورولاک با پروتکل کلینینگ ولیدیشن، محصولات فوق در برنامه تولید سال آینده قرار دارند.

 
راه‌اندازی خطوط تولید لوازم آرایشی سینا دارو پیشرفت فیزیکی داشته است؟

 

طرح های پیشنهادی برای تولید لوازم آرایشی تهیه شده و در مراحل بررسی اولیه می باشد.


  
برنامه تعمیراتی واحدهای بخار این مجموعه در چه مرحله ای است؟

 

با توجه به برنامه مقرر شده توسط شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، تعمیرات اساسی واحدهای بخار باید در پاییز انجام گردد اما با توجه به زمانبندی تامین قطعات مورد نیاز واحدهای منتظرقائم، اجرای برنامه تعمیرات اساسی در زمستان صورت می پذیرد.شم

X